N-VA Ronse tevreden met weigering vergunning windturbine

Op 10 mei 2019, over deze onderwerpen: Leefmilieu

Op de zitting van 9 mei weigert de Oost-Vlaamse deputatie de vergunning voor de windturbine van EDF Luminus in Ronse. Ronsese N-VA-fractievoorzitter David Vandekerkhove reageert tevreden op deze beslissing: “De Deputatie is van mening dat er bij dit project te weinig ruimte was voor inspraak van de Ronsenaars. Verder is het landschap van de Vlaamse Ardennen te waardevol om willekeurig individuele windmolens neer te poten. Daarom moeten we dringend werk maken van een energielandschap Vlaamse Ardennen.”

Op 19 december 2018 diende EDF Luminus een omgevingsvergunningsaanvraag in om op de industriezone Klein Frankrijk (Ronse) de grootste windturbine van het land te bouwen. Tijdens een klimaatavond in januari 2019 gaf EDF Luminus tekst en uitleg bij het project. Die avond botste op heel wat ongenoegen bij de Ronsenaars omdat het een eenzijdig verhaal was, zonder ruimte voor inspraak. Er waren meer dan 1000 bezwaarschriften ingediend.

Op de zitting van 9 mei weigerde de Oost-Vlaamse deputatie de vergunning. Belangrijkste reden: te weinig inspraak.

Geen projectvergadering

Bij de weigering van de vergunning voor de windturbine is de Oost-Vlaamse deputatie van oordeel dat er te weinig inspraak was en dat er geen breed gedragen aanvraag op tafel ligt. “De discussie gaat er niet over of we voor of tegen windmolens zijn, maar bij zulke grote projecten moet er volgens het uitvoeringsbesluit voorafgaandelijk een projectvergadering plaatsvinden. Ook al zou de ruimtelijke impact volgens de aanvragers ‘beperkt’ zijn. Dat is in Ronse niet gebeurd. Hierdoor ontbreekt de juridische basis voor de huidige aanvraag”, aldus David Vandekerkhove, fractieleider N-VA Ronse.

Op de gemeenteraadszitting van 4 maart stelde fractievoorzitter David Vandekerkhove al voor om te gaan naar een participatiemodel zoals Nederland dat kent. “Bij zo’n participatiemodel betrekt de initiatiefnemers alle actoren van meet af aan bij het project. Hierdoor creëert hij een écht draagvlak en zijn er dan ook minder bezwaren.

Visuele hinder

In haar besluit bevestigt de Oost-Vlaamse deputatie dat de inplanting van een windturbine van 230 meter hoog ontegensprekelijk een belangrijk effect zal hebben op het landschap. De inplanting wordt voorzien in de nabijheid van waardevolle bossen. Uiteraard is dit eerder een subjectieve beoordeling, maar we mogen het waardevol landschap van de Vlaamse Ardennen niet zomaar verloren laten gaan.

Energielandschap Vlaamse Ardennen

Hoewel de provincie Oost-Vlaanderen al een windplan heeft, vindt Vandekerkhove dat het aangewezen is om naar een energielandschap Vlaamse Ardennen te gaan: “De Vlaamse Ardennen heeft zo’n uniek en waardevol landschap dat het onverantwoord is om in willekeur windmolens neer te planten. Daarom is het belangrijk dat we gaan naar een breed gedragen energielandschap waarbij verschillende actoren zoals inwoners, bedrijven, verenigingen, besturen… uit de regio samenzitten om een energielandschap voor de Vlaamse Ardennen uit te tekenen.

Momenteel loopt er voor Denderland zo’n project. Daarbij wordt er een ruimtelijke visie ontwikkeld voor groot- en kleinschalige hernieuwbare energie, onderzoeken de stakeholders hoe deze gerealiseerd kunnen worden en bekijken ze de inplanting in het landschap.