N-VA Ronse wil breed gedragen de faciliteiten afschaffen

Op 27 november 2017, over deze onderwerpen: Laat Ronse niet links liggen

Vandaag stemt N-VA Ronse in met het idee om naar een breed gedragen voorstel over de afschaffing van de taalfaciliteiten te gaan. Taal is immers een sleutel tot ontwikkeling, respect, veiligheid en actieve maatschappelijke participatie en de taalfaciliteiten zijn hier een absolute rem op. Wij zullen dus nooit instemmen met een voorstel dat de taalfaciliteiten verder uitbreidt of dieper verankert, zoals een eenloketfunctie voor Franstaligen.

Geen versterking van de taalfaciliteiten

Het voorstel om in Ronse een apart loket voor Franstaligen in te richten, werkt segregatie en apartheid in de hand. N-VA Ronse gelooft in gemeenschapsvorming, dát is de kern van onze ideologie. En wij geloven dat het cement van een moderne gemeenschap het burgerschap is, een burgerschap gebouwd op identiteit en taal.

Wij zijn dan ook verbaasd over een voorstel om in Ronse een eenloketfunctie voor Franstaligen in te richten. Hiermee versterken we nu nét de faciliteiten. Nu moeten burgers expliciet aangeven dat ze in het Frans willen geholpen worden. Met een apart loket is dat helemaal niet zo. Integendeel, de Franstaligen kunnen meteen in het Frans geholpen worden. Een mooi cadeau aan de Franstaligen en aan iedereen die het Vlaamse karakter van onze stad wil ondergraven.

De eenloketfunctie heeft op papier een uitdovend karakter. De faciliteiten hadden dat initieel ook. We zien wat daar van geworden is. In die val willen wij niet trappen. Over de afschaffing van de faciliteiten op zich lezen we in het voorstel niets. Wij willen niet het risico lopen om eerst de faciliteiten vijf jaar lang te versterken en daarna vast te stellen dat ze toch overeind blijven. Wat is het resultaat dan?

Consensus in plaats van conflict

Als we de faciliteiten daadwerkelijk willen afschaffen, moeten we een breed gedragen voorstel neerleggen. Voor N-VA Ronse is een partijoverschrijdende samenwerking, wars van elke ideologie, hierbij essentieel. Op die manier kunnen we aan de hogere overheden het signaal geven dat we als Stad (meerderheid én oppositie) de faciliteiten niet meer hoeven.

De knoop van de faciliteiten ligt bij de federale overheid. De wetgever heeft de faciliteiten destijds in de grondwet gebetonneerd. Dat wil zeggen dat er voor de afschaffing van de taalfaciliteiten zowel een tweederdemeerderheid nodig is, alsook een meerderheid in iedere taalgroep.

Aaron Demeulemeester, fractievoorzitter N-VA Ronse: “Zonder goede communicatie is er geen sociaal weefsel. Daarom moeten wij assertief en rechtlijnig opkomen voor het Nederlands als onze enige publieke taal, altijd en overal. Het is de enige manier om een gedeelde toekomst op te bouwen.”

Tijl Rommelaere, voorzitter N-VA Ronse: “De faciliteiten staat haaks op integratie en betekenen een rem op de ontwikkeling van onze stad. Vandaar kunnen we nooit een voorstel dat de faciliteiten versterkt, goedkeuren. Integendeel, N-VA Ronse werkt aan een breed gedragen initiatief om de faciliteiten af te schaffen.”