Nieuw woonzorgcentrum De Linde moet midden 2024 klaar zijn

Op 21 juni 2022, over deze onderwerpen: Sociaal beleid

Het nieuwe Woonzorgcentrum (wzc) De Linde in Ronse zal 169 bedden tellen en midden 2024 klaar zijn. Het wordt achter het huidige wzc gebouwd. De Ronsenaars werden zaterdag uitgenodigd om een blik te werpen op het toekomstige woonzorcentrum.

Er werd de afgelopen maanden hard gewerkt aan de concrete plannen voor het nieuwe wzc De Linde in Ronse. “Zorggroep Eclips stond erop om de personeelsleden van De Linde enkele weken geleden inspraak te geven in de plannen”, zegt Wim Vandevelde , schepen van Zorg (N-VA). “Op basis van die gesprekken werden de laatste aanpassingen doorgevoerd.” Afgelopen weekend werden de plannen voorgesteld aan de inwoners en hun familieleden tijdens de druk bijgewoonde opendeurdag.

David Larmuseau, algemeen directeur van Zorggroep Eclips: “Het is bemoedigend om te zien hoe de personeelsleden de campus hebben aangekleed om de bezoekers in de beste omstandigheden te ontvangen. Er kwamen zeer veel mensen een kijkje nemen naar het nieuwe woonzorgcentrum De Linde. Het is duidelijk dat de Ronsenaar snakt naar hedendaagse zorginfrastructuur. De bewoners kijken ernaar uit om in hun eigen stad betaalbare, kwaliteitsvolle en toegankelijke zorg te krijgen. We bouwen een nieuw

woonzorgcentrum voor 169 bedden. Dat zijn er 17 meer dan nu. Het is de bedoeling dat we half 2024 onze intrek nemen in het nieuwe woonzorgcentrum, dat aan alle hedendaagse vereisten zal voldoen.”

“Grote ommezwaai maken”

Schepen Wim Vandevelde is tevreden: “Het doet me in de eerste plaats plezier dat er zoveel inwoners van Ronse poolshoogte kwamen nemen. Ik weet uit de vele gesprekken die ik met stadsgenoten voer, dat ze het uitermate belangrijk vinden om betaalbare en kwalitatief hoogstaande zorg te krijgen in hun eigen stad. Dat geldt in het bijzonder voor de ouderenzorg. Het is dan ook altijd met dat doel voor ogen dat we als stad de samenwerking met Zorggroep Eclips hebben opgezet. We wilden een grote ommezwaai maken en resoluut onze zorginfrastructuur moderniseren. Dergelijke dossiers vergen veel energie. Maar de aanhouder wint. Als schepen ben ik ervan overtuigd dat de samenwerking tussen de verschillende zorgaanbieders in Ronse nodig is om de betaalbaarheid van de zorg te garanderen.”

Het nieuwe woonzorcentrum wordt achter het huidige en tussen TIO3 en de spoorweg gebouwd.