Ronse verstrengt toewijzingscriteria sociale woning met lokale binding

Op 24 juni 2019, over deze onderwerpen: Woonbeleid

Op voorstel van Schepen van Huisvesting Wim Vandevelde (N-VA) keurt de Ronsese gemeenteraad een verstrenging van het toewijzingsreglement voor sociale woningen goed. “We voegen er de criteria lokale binding prominent aan toe”, aldus schepen Vandevelde. Deze verstrenging kadert binnen de eerste stappen naar een alomvattend armoedeplan. “We kiezen er bewust voor om de Ronsenaars te helpen en geen extra armoede uit Brussel en Wallonië te importeren”, besluit de schepen.

Eén van de belangrijkste prioriteiten van het stadsbestuur van Ronse is om de armoede drastisch aan te pakken. Hiervoor werkt Ronse aan een alomvattend armoedeplan dat focust op onderwijs, werken en wonen. Binnen het domein ‘wonen’ stelt Schepen van Huisvesting Wim Vandevelde (N-VA) op de gemeenteraad van 24 juni 2019 een verstrenging van de toewijzingscriteria voor sociale woningen voor.

Wij zijn van oordeel dat de nood bij veel mensen die al vanaf hun geboorte in onze stad wonen zeer groot is. Met de middelen die we inzetten en het pakket aan sociale huisvesting die we momenteel hebben op ons grondgebied, willen we die mensen eerst helpen”, aldus schepen Wim Vandevelde (N-VA).

Drie strengere criteria

Vandaag staan er 564 mensen op de Ronsese wachtlijst voor een sociale woning. Het is de absolute ambitie van dit stadsbestuur om die wachtlijst weg te werken, maar de manier waarop ze dat gaat doen, zal nu drastisch veranderen. Er komen in het toewijzingsreglement drie criteria die de lokale binding versterken:

1. De kandidaat-huurder die sinds de geboorte in Ronse woont. (12,77% van de wachtlijst)
  2. De kandidaat-huurder die minimaal tien jaar in Ronse woont of gewoond heeft. (39,54% van de wachtlijst)
  3. De kandidaat-huurder die in de periode van zes jaar voor de toewijzing minstens drie jaar inwoner is of geweest is van Ronse. (34,57% van de wachtlijst)

Ronse doet haar deel in het aanreiken van sociale huisvesting. Nu zorgen we ervoor dat de mensen die een binding hebben met de stad, vooraan op de wachtlijsten staan”, verklaart schepen Vandevelde. “Het is toch maar normaal dat Ronse haar sociale woningen eerst wil toewijzen aan de eigen bevolking?

Kritiek oppositie

De N-VA-fractie is bijzonder tevreden met deze aangescherpte toewijzingscriteria. Tijdens de gemeenteraad gaf fractieleider David Vandekerkhove een stemverklaring.

Wie met de mensen gaat praten die al jaren op de wachtlijsten staan, merkt vooral boosheid op. Ronsenaars zien dat mensen van buiten Ronse – die totaal geen binding met de stad hebben – in sociale woningen terecht komen. Of we het nu graag hebben of niet, dit stuit op onrechtvaardigheid”, verklaart Vandekerkhove.

De oppositie zwaait met de kritiek dat de verstrenging van de toewijzingscriteria ‘discriminerend’ is. Vandekerkhove weerlegt deze kritiek:

De Nieuwe Haard (de sociale huisvestingmaatschappij in Ronse, nvdr) is in haar advies ondubbelzinnig: met deze criteria wil het stadsbestuur in geen enkel geval huurders benadelen op basis van afkomst, geslacht, leeftijd of huiskleur. Alle kritiek van de oppositie is dus ongegrond.”, aldus Vandekerkhove.

Verdere stappen

Nu de gemeenteraad de toewijzingscriteria heeft goedgekeurd, gaat dit dossier naar de bevoegde Vlaamse minister. Tot op vandaag is dat ontslagnemend minister Liesbeth Homans. Zij heeft 90 dagen tijd om deze toewijzingscriteria goed te keuren. Vanaf dan zullen ze in Ronse van kracht zijn.