Ronse werkt samen met zorghotel voor crisisopvang

Op 22 februari 2022, over deze onderwerpen: Sociaal beleid

De stad Ronse gaat voor haar crisisopvang samenwerken met zorghotel Prinsenhof. Een noodzakelijke maatregel omdat de dertien opvangplaatsen meestal volzet zijn.

“Op dit moment beschikken we over dertien opvangplaatsen om mensen in een crisissituatie een dak boven het hoofd te bieden. Die zijn meestal volzet. De behoefte aan aanvullende opvangplaatsen is dus groot. Dat geven de medewerkers van het Sociaal Huis aan”, zegt schepen en voorzitter van het Bijzonder Comite van de Sociale Dienst Wim Vandevelde (N-VA). “We moeten niet alleen mensen in crisissituaties opvangen, maar ze ook begeleiden. Daarom gaan wij een samenwerking aan met het Zorghotel Prinsenhof. De medewerkers van deze zorginstelling hebben veel ervaring in het opvangen en begeleiden van de doelgroep. Daarom voorzien we hier ter uitbreiding van de crisisopvangstructuur in honderd bijkomende opvangnachten.”

40 euro per nacht

“Ook de doelgroep is afgebakend. We kiezen voor mensen aan wie wij op dit moment bijzonder weinig of geen opvang kunnen bieden. Het gaat vooral om personen die het slachtoffer zijn van partnergeweld. Maar ook om jongeren met een grote draaglast en beperkte draagkracht en om mensen met mentale beperkingen en verslavingsproblemen. Ten slotte willen we ook inwoners met psychiatrische problemen met de nodige zorg omringen”, legt Vandevelde uit. “In de bestaande opvanginitiatieven is degelijke opvang en begeleiding van deze doelgroep niet haalbaar. Het Sociaal Huis van Ronse neemt de begeleiding voor zijn rekening. We betalen 4.000 euro voor honderd nachten, daarna kunnen we er per 25 bijkopen. Die kosten 40 euro per nacht, een schappelijk bedrag.”