Samenwerking met Aalst leidt tot opening van eerste Overkop-huis in regio

Op 20 oktober 2021, over deze onderwerpen: Sociaal beleid, Vrije Tijd

In samenwerking met de stad Aalst, opent Ronse in de Oude Brouwerij Dekeyser een Overkop-huis waar jongeren tot 25 jaar op een laagdrempelige manier terecht kunnen voor therapeutische hulp.

Schepen voor Jeugd Aaron Demeulemeester (N-VA) toonde zich fier dat men er was in geslaagd om een satellietvestiging van zo’n Overkop Huis in Ronse te krijgen. “De Vlaamse overheid voorziet subsidies voor dit initiatief van het Centrum Algemeen Welzijnswerk dat de mentale nood bij onze jongeren wil lenigen. Tot voor kort telde Vlaanderen vijf Overkop Huizen, eentje in elke provincie. Ze werden opgericht, onder meer met geld van de Rode Neuzen-actie. Maar de ambitie is om dat aantal op te voeren. Tegen het einde van dit jaar zouden er zo’n 25 vestigingen moeten zijn bijgekomen, in 2022 nog ‘s drie. Daaronder ook in Ronse.”

Medewerker

In een Overkop-huis kunnen jongeren gewoon binnenlopen om leuke dingen te doen, zonder dat ze een etiket krijgen opgeplakt. Hun mentale nood wordt er opgepikt en men zoekt er naar oplossingen. Schepen Demeulemeester: “We zijn er met onze administratieve diensten in geslaagd om een samenwerking met Aalst op te starten die nu succesvol is afgerond. Van de Vlaamse overheid krijgen we 25.000 euro als steun, de stad zelf legt er nog 5.000 euro bij. Dat moet het mogelijk maken om een halftijdse medewerker aan te werven. Die zal de jongeren opvangen en bijstaan en indien nodig doorverwijzen. Het is het eerste Overkop Huis dat de deuren opent in de regio. De locatie is de Oude Brouwerij Dekeyser in de Priesterstraat waar ook Lejo is gevestigd. Dat is een goede zaak want beide diensten zijn complementair. Lejo is er ook voor jongeren maar het accent ligt daar niet in eerste instantie op het therapeutische element.”

Outreachend

Men wacht in een Overkop Huis ook niet gewoon tot jongeren er binnen vallen om actie te ondernemen. Schepen Demeulemeester: “De medewerker die we aanwerven zal ook de baan op gaan om jongeren met problemen te ontmoeten. We hebben immers nood aan straathoekwerkers die in de eerste lijn aanwezig zijn. De hulp die wordt geboden is direct en concreet, vandaar dat we iemand zoeken met een psychologische achtergrond die snel een probleem kan inschatten en raad kan geven. De bijstand is overigens helemaal gratis.”