Wim Vandevelde geen kandidaat verkiezingen 2024

Op 30 juni 2023, over deze onderwerpen: Algemeen bestuur, Algemene Partijwerking

Schepen Wim Vandevelde stelt zich geen kandidaat voor de lokale verkiezingen in oktober 2024. ‘Na twee intensieve bestuursperiodes als schepen is de tijd rijp om de fakkel door te geven aan nieuw politiek talent. Ook al sta ik niet op de lijst, ik zal blijvend mijn steentje bijdragen voor de N-VA.’, situeert Wim Vandevelde zijn beslissing.

Wim nam de beslissing reeds een hele tijd geleden en ging daarbij niet over een nacht ijs.  Hij motiveert zijn beslissing uitgebreid in een aanvullende perstekst (zie kolom). ‘De allerbelangrijkste reden is mijn overtuiging dat de democratie er niet bij gebaat is dat mensen al te lang een uitvoerend politiek mandaat invullen.  De politiek laat veel te weinig ruimte voor talentvolle jonge mensen. Ik wil standvastig zijn in mijn overtuiging en er op rechtlijnige wijze naar handelen.’, zegt Wim Vandevelde (N-VA Ronse)

Kentering voor Ronse

N-VA Ronse kende in 2012 een sterke start. Na de succesvolle verkiezingen kon N-VA met een gedreven team en onder het lijsttrekkerschap van Wim vijf zetels binnenhalen.  Toen nog met een politieke situatie die moeilijker was dan de gemeenteraadsverkiezingen in 2018.  We kregen de kans om samen met CD&V en Open VLD (toen Liberale Unie) een nieuwe bestuursmeerderheid te vormen en onze verantwoordelijkheid te nemen voor onze geliefde stad. Dat bracht een fel gewaardeerde kentering voor Ronse.

Politiek is een zware en veeleisende stiel. Een woord van dank is dan ook zeker op zijn plaats. Wim staat mee aan de wieg van onze afdeling. Hij was onze lijsttrekker in 2012 en is al meer dan een decennium schepen van onze geliefde stad Ronse. Als de bezieler van de nieuwe coalitie van CD&V en N-VA en schepen heeft hij de nieuwe dynamiek in onze stad mee vorm gegeven. In tal van complexe dossiers heeft hij een steen verlegd. Het waren soms moeilijke beslissingen. Maar daardoor werden middelen vrij gemaakt voor investeringen in andere belangrijke dossiers.  We kunnen dat niet genoeg beklemtonen.

We blijven op Wim rekenen

Wim verdwijnt natuurlijk niet. Hij blijft zich engageren in de afdeling en zet zo mee onze lijnen uit. We blijven op Wim rekenen om de N-VA stevig te verankeren en Ronse verder uit te bouwen tot een aantrekkelijke stad. Onze afdeling bruist van talent en enthousiasme. Wim blijft voor ons een mentor en inspirator.’ zegt voorzitter van N-VA Ronse, Tijl Rommelaere.

De verkiezingen van 2024 worden een grote uitdaging. De campagne is vandaag nog niet aan de orde. Er is nog meer dan een jaar te gaan en er ligt nog veel werk op de plank. Ronse blijft een complexe stad met tal van uitdagingen. Wij hebben de verantwoordelijkheid om de stad ook het komende jaar met veel overtuiging te besturen.