Zwerfkatten krijgen schuilhokken, waar ook eten gezet wordt

Op 9 februari 2021, over deze onderwerpen: Leefmilieu

Zwerfkatten in Ronse kunnen voortaan schuilen in vijf hokken die in de stad zijn opgesteld. De stad werkt samen met dierenopvang vzw The Lucky Stars. De schuilhokken helpen ook om controle te houden over de populatie zwerfkatten.

De vrieskou maakt het voor dieren zonder thuis moeilijker om een rustig en beschut plekje te vinden. Tijd om daar verandering in te brengen, dachten schepen van Dierenwelzijn Aaron Demeulemeester (N-VA) en Aurelie Leroy van vzw The Lucky Stars. Zij konden bij de Vlaamse overheid vijf gratis schuilhokken krijgen, die ze dinsdag hebben geplaatst. "Er komen hokken in de Wolvestraat, de Grote Marijve, Scheldekouter, Spintsterstraat en de Engelsenlaan/Floreal", vertelt Aurelie. "Een tiental vrijwilligers zullen regelmatig langskomen om voedsel te zetten en de situatie in de gaten te houden. Zo zullen we een beeld krijgen van het aantal zwerfkatten en kunnen we makkelijk ingrijpen als er katten bij komen of gedumpt zouden worden." Als dat het geval is, zal de stad nieuwe vangacties organiseren om de zwerfkatten te steriliseren zodat de populatie niet blijft uitbreiden.

Schepen van Dierenwelzijn Demeulemeester is tevreden dat de schuilhokken in het straatbeeld komen. "De zwerfkatten krijgen hiermee een waardiger bestaan en het zal ook enkele problemen oplossen. Inwoners hoeven geen potjes met eten meer te plaatsen voor de dieren. Dat trekt veel ongedierte aan en is nu niet meer nodig omdat de zwerfkatten aan de schuilhokken terecht kunnen. Daar zullen trouwens enkel de aangeduide vrijwilligers eten mogen plaatsen." Als de schuilhokken een succes blijken en er nog locaties zijn waar veel zwerfkatten rondlopen, overweegt de stad om extra hokken aan te kopen.

Bron: HLN