Financieel Beleid

De lokale overheid functioneert met het geld van de burger. Met dat geld moet omzichtig worden omgesprongen. Een transparant financieel beleid, met een begroting in evenwicht is dan ook cruciaal. Daarbij moeten we, zeker in de huidige budgettaire context, keuzes durven maken. Als N-VA willen we nadrukkelijk inzetten op investeringen en besparen op exploitatie. Blijven investeren is noodzakelijk, terwijl het overheidsbeslag zonder twijfel beperkt moet worden.

Om dat te bereiken mag wat ons betreft geen gebruik gemaakt worden van oppervlakkig oplapwerk. Wel integendeel, de N-VA wil werk maken van structurele maatregelen. Daarbij moet elk ander beleidsdomein en elke andere lokale overheidsorganisatie betrokken worden.

Een goed financieel beleid is bovendien gebaseerd op feiten en analyses en houdt rekening met zowel de korte als de lange termijn; enige voorzichtigheid is in dat verband geboden.

Tot slot moeten we het financieel beleid zowel voor de eigen organisatie als voor de burgers simpel houden. Eenvoud is het kernbegrip.

Nieuws over dit onderwerp

Gespreksavond Energie & Ecologie

Onze kinderen en kleinkinderen verdienen dezelfde kansen en levenskwaliteit als wij. Daarom legt de N-VA de lat hoog. Net als iedereen zoeken wij naar oplossingen om de druk op onze natuurlijke …