5 miljoen euro extra investeringsbudget voor Ronse dankzij Vlaams regeerakkoord

Op 3 oktober 2019, over deze onderwerpen: Financieel Beleid

De Vlaamse gemeentebesturen krijgen de komende jaren in totaal 1,33 miljard euro extra middelen om te investeren in hun gemeente. Voor Ronse betekent dat concreet 5.180.826 euro. Dat is het gevolg van het nieuw Vlaams regeerakkoord. “De Vlaamse overheid neemt de helft van de zogenaamde ‘responsabiliseringsbijdrage’ voor de betaling van de ambtenarenpensioenen over én geeft de gemeenten extra budget omwille van hun open ruimte”, dat vernamen schepen Wim Vandevelde (N-VA) en N-VA-fractieleider David Vandekerkhove van Matthias Diependaele, kersvers minister van Financiën uit de Regering van minister-president Jan Jambon.

Naast deze bijkomende financiering blijft ook het gemeentefonds, de belangrijkste inkomstenbron voor onze steden en gemeenten, de komende jaren elk jaar met 3,5% groeien.

De nieuwe Vlaamse regering wil de gemeenten meer financiële ademruimte geven zodat ze de komende jaren sterk blijven investeren. De Vlaamse Regering komt hen nu te hulp met 1,33 miljard aan extra middelen.  “Dat komt niet alleen de inwoners ten goede, maar is vooral ook een troef voor onze economie en het aantal jobs in Vlaanderen”, verduidelijken N-VA-schepen Wim Vandevelde en -fractieleider David Vandekerkhove.

Met dit geld kunnen we onze stad écht beter maken. N-VA Ronse wil dat Ronse met de bijkomende Vlaamse financiering de schoolomgevingen veiliger maakt, de open ruimte vrijwaart en kwaliteitsvolle en betaalbare huisvesting nastreeft”, verduidelijken Vandevelde en Vandekerkhove.