Brief naar minister Vandenbroucke: “Geen sluiting Ronsese materniteit!”

Op 25 april 2022, over deze onderwerpen: Sociaal beleid

Op voorstel van N-VA Ronse zal de Ronsese Gemeenteraad een scherpe brief naar federaal minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke versturen met de eis om de materniteit van het AZ Glorieux niet te sluiten. De mogelijke sluiting komt er na een studie van het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg (KCE). De materniteit in Ronse zou te weinig geboortes tellen. “Onzin”, zegt N-VA-fractieleider David Vandekerkhove. “De minister baseert zich op cijfers van 2016, deze zijn al lang gedateerd. Voor de N-VA is een bevalling een basiszorg dat dicht bij de burgers moet worden georganiseerd.”

Op 16 januari 2020 berekende het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg (KCE) dat een materniteit jaarlijks minstens 557 bevallingen moet uitvoeren om de kostprijs per bevalling te kunnen verlagen tot die van de efficiëntere materniteiten. Federaal minister Frank Vandenbroucke (Vooruit) haalt deze studie aan om 17 ‘kleinere’ materniteiten te sluiten. “De materniteit in Ronse staat bekend en wordt geprezen om haar persoonlijke en warme aanpak. Een materniteit waar moeder en kind centraal staan en niet zomaar een nummer zijn”, laat N-VA-fractievoorzitter David Vandekerkhove weten. “Dat minister Vandenbroucke op basis van deze achterhaalde studie de materniteit wil sluiten, is te gek voor woorden. Wij staan aan de kant van de Ronsenaars en het ziekenhuispersoneel. Een verdere uitverkoop van onze stad kunnen we  missen als kiespijn!”

Amendementen toch aanvaard

Tijdens de gemeenteraad van 21 maart 2022 stelde de Vooruit-fractie voor om een schrijven te richten naar hun minister Frank Vandenbroucke. Op voorstel van de N-VA-fractie diende de meerderheidspartijen (N-VA/CD&V) zes amendementen in om de brief aan te scherpen. Deze amendementen werden toen door de oppositie van tafel geveegd.

“Op 30 maart kwamen we met alle fractieleiders samen – met uitzondering van de Vooruit-fractie die niet aanwezig was – en werden quasi alle amendementen toch aanvaard. Ik ben tevreden dat daags na de turbulente gemeenteraad de geesten bij de oppositie toch gerijpt zijn. We moeten in dit dossier de handen in elkaar slaan, op onze strepen staan en ons standpunt duidelijk vertolken. Ik ben blij dat iedereen die mening vandaag deelt”, aldus Vandekerkhove.

In het initiatief van de N-VA staan vandaag vijf duidelijke eisen. Alle fracties onderschrijven dit eisenpakket. De Ronsese Gemeenteraad verzoekt minister Vandenbroucke om:

1. een bevalling als een basiszorg te beschouwen die dicht bij de burgers moet worden georganiseerd;
  2. de materniteit in Ronse te vrijwaren van een sluiting en de plannen daaromtrent terug te schroeven;
  3. de studie van het KCE (federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg) als ‘achterhaald’ en dus geen goede basis voor de geplande hervormingen te beschouwen, omdat de cijfers dateren van 2016 en het een aantal manifeste tekortkomingen bevat;
  4. bij een toekomstige analyse niet enkel rekening te houden met het aantal bevallingen en een veilige tijdslimiet om een materniteit met de wagen te bereiken, maar ook met de nabijheid van basiszorg, de kwaliteit van de zorg, de patiënttevredenheid en de betaalbaarheid per bevalling voor de patiënt;
  5. de ziekenhuisnetwerken optimaal te betrekken bij een efficiëntie- en rationaliseringsoefening.

Wallonië duurder

Mochten de materniteiten in Ronse en Oudenaarde sluiten, moeten de inwoners op zoek naar een ander nabijgelegen ziekenhuis met een materniteit. Hieronder de rijtijden van ziekenhuis (Ronse) tot ziekenhuis:

• Zottegem, 30’ rijden
  • Doornik, 30’ rijden
  • Ath, 30’ rijden
  • Kortrijk, 36’ rijden
  • Gent, 39’ rijden

Het valt op dat twee van de drie ziekenhuizen (Doornik en Ath) op 30 minuten van Ronse in Wallonië liggen. “De ziekenhuisfinanciering in België is op zich al een kluwen, maar de prijsverschillen per deelstaat (Vlaanderen – Wallonië) zullen ervoor zorgen dat de gewone Ronsenaar het gelag van Vandenbroucke zal mogen betalen”, gaat Vandekerkhove verder. “In een Vlaams ziekenhuis bedroeg het ereloonsupplement in 2019 gemiddeld 77%, in Wallonië 111%. We kunnen dit ook toepassen op een specifieke situatie zoals een klassieke bevalling via vaginale weg. In 2018 betaalde een vrouw in een Vlaamse éénpersoonskamer gemiddeld €944 aan ereloonsupplement. In Wallonië was dit €1.540. Dat is een verschil van maar liefst €596. Als we het welzijn én de welvaart van de Ronsenaars willen beschermen, moeten we er koste wat kost voor zorgen dat de materniteit in Ronse blijft bestaan.”