Elektrificatie spoorlijn Ronse-Gent pas in… 2034

Op 8 juli 2022, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Het moment dat de dieseltreinstellen van ons spoornet zullen verdwijnen, is opnieuw met vier jaar uitgesteld. Dit is ook slecht nieuws voor de plannen rond de elektrificatie van de spoorlijn Ronse-Gent-Eeklo. Het was Kamerlid Tomas Roggeman (N-VA) die federaal mobiliteitsminister Gilkinet (Ecolo-Groen) hierover ondervroeg. Voor Roggeman en N-VA Ronse is dit onbegrijpelijk: “De minister heeft de mond vol van investeringen in het openbaar vervoer, maar tegelijkertijd blijven de meest vervuilende treinstellen in het hart van de Vlaamse Ardennen rondrijden,” zegt N-VA-fractievoorzitter David Vandekerkhove.

Eind maart keurde de Ronsese gemeenteraad een alomvattende motie goed met een sterke focus op het mobiliteitsvraagstuk en de toekomstvisie voor het station van Ronse. Een van de eisen van de Gemeenteraad is de snelle elektrificatie van de spoorlijn Ronse-Gent-Eeklo. Uit een parlementaire vraag van N-VA-Kamerlid Tomas Roggeman blijkt dat de klimaat- en mobiliteitambities van de Ecolo-Groen-minister van Mobiliteit Georges Gilkinet loze beloftes zijn. De minister schuift de hete aardappel door naar de NMBS. Daar laten ze nu weten dat een elektrificatie niet voor meteen zal zijn.

“Het overgrote deel van de dieseltreinstellen op het spoornet rijden vandaag rond in het zuiden van Oost-Vlaanderen. Dit komt omdat de meeste spoorlijnen er niet geëlektrificeerd zijn. De uitfasering van dieseltreinstellen die in eerste instantie gepland stond tegen 2030 wordt op de koop toe uitgesteld naar 2034. Een problematiek die ik al meermaals aan de kaak werd stelde bij minister Gilkinet”, laat Kamerlid Roggeman weten.

Ontgoocheld

Een spijtige zaak volgens N-VA-fractievoorzitter David Vandekerkhove: “Met 2.195.295 treinkilometer per jaar is de treinlijn Ronse-Eeklo met voorsprong de drukst gebruikte niet-geëlektrificeerde spoorlijn. Uit een analyse van Transport & Mobility Leuven blijkt dat een snelle en volledige elektrificatie van de treinlijn Ronse-Eeklo met voorsprong de hoogste ‘maatschappelijke baten’ oplevert. Daarom vroegen we aan de federale regering om snel werk te maken van deze elektrificatie. In het belang van het leefmilieu en in het belang van de mensen die langs de sporen wonen. Nu blijkt dat de minister politieke spelletjes speelt en Ronse van het kastje naar de muur stuurt.  Minister Gilkinet heeft de mond vol van klimaatambities, maar laat de inwoners langs de treinlijn Ronse-Eeklo stikken in de dieselrook.”

Veiligheid

Tot slot wijst Vandekerkhove nogmaals op de veiligheidsproblematiek in en rond het station. “Het station in Ronse is sinds kort opnieuw het mikpunt van fietsdiefstallen en vandalisme. Denk maar aan het incident in het stationsgebouw waarbij de drank- en eetautomaten beschadigd werden. Om de veiligheid aan de fietsenstalling te garanderen, stond er een tijd terug een mobiele camera van de NMBS. Deze is nu weg. Komt dat door de aanleg van het fietspad, of zijn de budgetten op? Ik weet het niet, maar het kan niet zijn dat de NMBS onze stad op alle mogelijke manieren stiefmoederlijk behandelt: geen loket, geen elektrificatie, geen laatavondtreinen, geen veiligheid… Dit moet stoppen. Hoog tijd dat we de NMBS op haar verantwoordelijkheid wijzen”, besluit Vandekerkhove.