Groen licht voor restauratie van de Sint-Hermesbasiliek in Ronse

Op 4 mei 2022, over deze onderwerpen: Ruimtelijke ordening

Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele zet het licht op groen voor de vierde restauratiefase voor de Sint-Hermesbasiliek in Ronse. De Vlaamse overheid kent hiervoor een premie van 749.938,80 euro toe. ‘In 2019 werd de Sint-Hermeskerk als basiliek erkend. Dat kan enkel voor kerken met een bijzondere historische betekenis, omdat er een bijzondere reliek bewaard wordt of omdat de kerk het centrum is van een bepaalde devotie of bedevaart. Sint-Hermes heeft het allemaal. Het is dan ook mooi te zien dat er een ambitieus programma is opgezet om deze parel van Ronse opnieuw in topconditie te brengen.’, aldus minister Matthias Diependaele. ‘Investeren in ons onroerend erfgoed draagt in de eerste plaats bij tot werkgelegenheid in de bouw- en restauratiesector. Maar door ons patrimonium te gebruiken als cultureel en toeristisch uithangbord levert deze investering op termijn ook een economische en maatschappelijke meerwaarde op. We maken van Vlaanderen een aantrekkelijke plek om in te wonen, om te ondernemen, te bezoeken en van te genieten’.

Tijdens de vierde restauratiefase van de Sint-Hermesbasiliek in Ronse staat de restauratie van het schip op de programmatie. Deze restauratie is een verderzetting van de restauratie van het koor. Het middenschip en zijbeuken krijgen een sobere beschildering. De zijkapellen met hun bijzondere neogotische altaren en fraai beschilderde wanden worden nauwgezet gerestaureerd. Eerder werden ook al het koor en de kerkvloeren aangepakt. In 2021 begon de grootschalige restauratiecampagne van de daken. Voor deze restauratiefase van de basiliek is een premie van 749.938,80 euro toegekend.

Wim Vandevelde, Schepen van Erediensten: “We draaien vandaag de bladzijde van tientallen jaren van verval om en realiseren binnen één legislatuur een project met bijzonder grote uitstraling voor de hele stad en voor de regio.  Het belang voor onze levendige Sint-Hermestraditie, voor ons erfgoed, voor het toerisme en dus ook voor de lokale economie is zeer groot.  De totale restauratie van de Sint-Hermesbasiliek en de volledige ontsluiting van het erfgoedkwartier ‘De Oude Vrijheid’ raakt het hart van de Ronsenaars. Dat ik bovendien als Schepen van Erediensten, in goed overleg met de kerkelijke overheden, tot een afspraak kon komen over de cofinanciering ten bedrage van 422.000 door de kerkelijke overheid is historisch.  Dat we konden rekenen op steun van minister Diependaele, is belangrijk geweest om de doorbraken te realiseren.”

E.H. Rector T’joen en dhr. André Bellinck, voorzitter van de Kerkfabriek Sint-Hermes vullen aan: “De hele Hermessite is het ‘kroonjuweel’ van onze Stad Ronse. Het Stadsbestuur heeft de omgeving in de ‘Vrijheid’ voortreffelijk vernieuwd. De restauratie van de basiliek en bijhorende crypte was en is een noodzakelijke bijdrage voor de opwaardering en uitstraling van dit uniek materieel erfgoed. De fase van de vernieuwing van de daken, de renovatie van de verwarmingsinstallatie, de ontsluiting van de crypte en haar restauratie met bezoekmogelijkheid van de aansluitende ‘zaalkerk’, een eeuw ouder dan de crypte, nadert haar geslaagd einde. Met alle Ronsenaars en geïnteresseerden van alom zien wij uit naar de volledige restauratie van het schip en de zijkapellen van de basiliek. De parochie Ronse is bereid om hiervoor een aanzienlijke bijdrage te leveren. We zijn er immers van overtuigd dat zowel ons immaterieel als materieel patrimonium  onze gemeenschap en vele bezoekers nog meer ten goede zal komen.”

N-VA-fractievoorzitter David Vandekerkhove werkt professioneel op het kabinet van minister Diependaele en heeft er mee voor gezorgd dat het restauratiedossier in een stroomversnelling kwam. “Ronse heeft veel te lang in de schaduw gestaan”, vertelt Vandekerkhove. “Door in Brussel een netwerk op te bouwen, kan ik samen met het stadsbestuur mijn steentje bijdragen tot de herwaardering van onze stad. De basiliek is nu maar één voorbeeld, maar er zijn tal van dossiers waar we achter de schermen de Ronsese kaart op tafel leggen. Ronsenaars zijn zo bescheiden, maar daar is geen enkele reden voor. We mogen terecht trots zijn op de verandering in onze stad.”

Achtergrondinformatie

Sinds de aankomst van de relieken van de martelaar Hermes in 860 en het houden van de Fiertelommegang vanaf 1090 is de Hermes-cultus verweven met Ronse. De verlichte toren van de basiliek is als een baken dat het hart van Ronse symboliseert. De crypte is de architecturale parel van Ronse en omstreken. De relieken van de heilige Hermes liggen opgebaard in een prachtig houten schrijn, dat is gedecoreerd met middeleeuws textiel van robijnrood fluweel en gouddraad. Het schrijn is opgenomen in de Vlaamse topstukkenlijst. Tijdens de jaarlijkse ommegang vragen de Ronsenaars aan Sint-Hermes om hen te beschermen tegen waanzin en andere geestesziekten. Deze unieke ommegang met het schrijn of Fiertel (32,6 km) vindt dit jaar plaats op zondag 12 juni. De Sint-Hermesbasiliek is sinds 1936 beschermd als monument. De collegiale Sint-Hermeskerk en de crypte werden in 2019 verheven tot basiliek.