Omgevingsvergunning stort Louise-Marie blijft geweigerd

Op 4 december 2019, over deze onderwerpen: Leefmilieu
Omgevingsvergunning nieuw monostortplaats Ronse blijft geweigerd

De omgevingsvergunning voor de exploitatie van een nieuw monostortplaats in Ronse blijft geweigerd. Dat beslist Vlaams minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme Zuhal Demir vandaag. De minister verklaart het beroep van de aanvrager, OB&D NV, tegen de weigering van diens vergunning door het provinciebestuur van Oost-Vlaanderen ongegrond.

Het monostortplaats, in de schaduw van het Muziekbos in Ronse, kent al een lange en bewogen voorgeschiedenis. De vroegere zandgroeve telt nog één stortvak waar OB&D NV poogt een monostort van te maken voor niet-reinigbare gronden. Thans heeft het bedrijf een stedenbouwkundige vergunning uit 2007 die ander stortmateriaal wél toelaat.

De provincie Oost-Vlaanderen weigerde de vergunning op 4 april 2019. De aanvrager ging in beroep, waardoor de minister een beslissing diende te nemen.

De aangevraagde activiteit is in strijd met de verleende stedenbouwkundige vergunning van 2007, omdat het gaat om ander stortafval. De aanvrager moet bovendien het natuurontwikkelingsplan uit 2007 mogelijk maken, zijnde de aanplant van een bos op het afgewerkt gebied. Omdat het stortvak overlapt met de zones die dienen voor natuurontwikkeling, is de aanvraag niet vergunbaar. Van een aanvraag om het natuurontwikkelingsplan te herzien is momenteel geen sprake.”, stelt de minister.

Lokale tevredenheid

Zowel in Ronse als in Maarkedal reageren ze opgelucht op de beslissing van minister Demir. Ronsese N-VA-fractieleider David Vandekerkhove spreekt over een overwinning voor alle buurtbewoners: “Voor Ronse en Maarkedal  en haar inwoners was het stort in Louise-Marie van meet af aan onaanvaardbaar. Samen met het Comité voor een Leefbaar Louise-Marie stonden we op de barricade. Ik wil hen dan ook van harte bedanken voor hun engagement ter zake. Dat minister Demir de vergunning nu weigert, is een overwinning voor iedereen die zich hiervoor ingezet heeft."

Maarkedalse burgemeester Joris Nachtergaele is vooral opgelucht met de belsissing: "Het is opnieuw een belangrijke veldslag die we gewonnen hebben. Na de provincie oordeelt nu ook minister Demir dat het stort niet thuishoort in Louise-Marie. Ik reken nu op het gezond verstand en hoop dat de rust opnieuw mag weerkeren."