U bent hier
Ronse bracht zijn leesambassadeurs samen in TIO3 voor een inspiratiecongres: “Elkaar begrijpen is een essentiële voedingsbodem voor succesvol onderwijs”
Leesplezier aanwakkeren en bevorderen bijkinderen en jongeren van 2,5 tot 18 jaar. Dat is de hoofddoelstelling van het project ‘Lezen op school'. Binnen dit project organiseerde de stad Ronse in TIO3 ‘De Leesambassade', een inspiratiecongres voor leerkrachten en taalprofessionals. Onder andere professor Orhan Agirdag, De Leesbeesten en Inge Umans kwamen met hart en ziel hun taalinspiratie delen.
Gespreid over 2 schooljaren zet de bibliotheek van Ronse in samenwerking met onderwijsopbouwwerk, Huis van het Kind en diverse vrije tijdsdiensten van de stad extra in op het uitbouwen van een sterk en breed taalbeleid. Zowel met het project ‘Taal en vrije tijd: een te gekke combinatie' als met ‘Bib op school: iedereen
leest mee' worden diverse acties op touw gezet om de Ronsische jeugd te prikkelen met taal. Spilfiguren bij deze taalactivering zijn de leerkrachten die doorheen het schooljaar dagelijks heel wat uren met de jeugd in de klas doorbrengen. Daarom koos taalcoach Eveline Baelde voor ‘De Leesambassade', een boeiend en motiverend inspiratiecongres voor taalambassadeurs. “Ronse heeft enorm gemotiveerde leraren, dat merkte ik al bij de kennismakingsgesprekken met alle Nederlandstalige scholen bij het begin van de projecten. Dat er vandaag ook 74 deelnemers zijn, bewijst dat de leerkrachten zich ook in hun vrije tijd willen engageren om nog betere experts te worden.”
Wederzijds begrip
‘De Leesambassade' werd geopend door prof. Orhan Agirdag die in zijn pleidooi aangaf dat meertaligheid vooral een brug kan vormen tussen leerlingen en leerkrachten. “Elkaar begrijpen is een essentiële voedingsbodem voor succesvol onderwijs. Alle middelen die naar wederzijds begrip leiden, zouden daarvoor benut moeten worden.”
Aansluitend konden de deelnemers tijdens 5 verschillende workshops hun taalrugzak vullen met specifieke, doelgroepgerichte inspiratie. Voor kleuteronderwijzers werden vormingen voorzien rond taalprikkelend onderwijs en hoe je van (technisch) lezen naar beleven gaat. Voor de doelgroep lager onderwijs focuste een vorming op kinderen voor wie lezen moeilijker gaat en werd een nieuwe techniek op vlak van leesonderwijs aangestipt: Close Reading. Aan de hand van deze techniek werken leraren samen met hun leerlingen aan een dieper tekstbegrip. Ten slotte konden ook vakleerkrachten van het secundair onderwijs inspiratie halen om hun (technische) vakken taalvriendelijker en toegankelijker te maken.
Tweejaarlijks
Schepen van Onderwijs Brigitte Vanhoutte: “De Leesambassade is een gloednieuw concept dat 2-jaarlijks zal plaatsvinden. Doorheen het schooljaar zullen nog tal van andere vormingen en evenementen in het kader van ‘Lezen op school' plaats vinden. Wie op de hoogte wenst te blijven van het project, kan terecht op de website van stad Ronse en de bibliotheek.”