Ronsese gemeenteraad wil beter openbaar vervoer

Op 21 maart 2022, over deze onderwerpen: Mobiliteit

De voltallige gemeenteraad van Ronse zal een schrijven richten naar Groen/Ecolo-minister van Mobiliteit Georges Gilkinet om een duurzamer, veiliger en frequenter treinaanbod te voorzien. “In onze brief staan drie duidelijke eisen: de elektrificatie van de treinlijn Ronse – Eeklo, het verhogen van het treinaanbod van en naar Ronse en de veiligheid en netheid van de stationsomgeving verbeteren. Ik ben bijzonder tevreden dat we hier opnieuw partijoverschrijdend hebben kunnen samenwerken”, licht N-VA-fractieleider David Vandekerkhove toe, die vaker al het mobiliteitsvraagstuk in Ronse op tafel legde.

De Ronsese gemeenteraad keurde maandagavond een alomvattende motie goed met een sterke focus op het mobiliteitsvraagstuk en de toekomstvisie voor het station van Ronse. N-VA-fractieleider David Vandekerkhove pendelt bijna dagelijks met de trein en ziet samen met heel wat Ronsenaars kansen tot verbetering. “Ondanks het hoog aantal opstappende reizigers in Ronse, is ons treinaanbod eerder ondermaats: het aantal laatavondtreinen is zeer beperkt en op zondagen vertrekt er maar één trein om de twee uur. Dat is veel te weinig om van een tijdsdekkend aanbod te spreken”, vertelt Vandekerkhove. “Om van de trein een volwaardig mobiliteitsalternatief te maken, moeten we ervoor zorgen dat er frequenter een trein is. Daarom vragen we uitdrukkelijk dat de laatavondtreinen en de zondagstreinen niet stoppen in Oudenaarde, maar doorrijden naar en vetrekken vanuit Ronse.”

Dieseltrein

De federale regering heeft de mond vol van klimaatambities, maar laat de inwoners langs de treinlijn Ronse-Eeklo stikken in de dieselrook. De huidige diesellocomotieven van de NMBS voldoen al sinds 2005 niet meer aan de Europese uitstootnormen. David Vandekerkhove: “Met 2.195.295 treinkilometer per jaar is de treinlijn Ronse-Eeklo met voorsprong de drukst gebruikte niet-geëlektrificeerde spoorlijn. Uit een analyse van Transport & Mobility Leuven blijkt dat een snelle en volledige elektrificatie van de treinlijn Ronse-Eeklo met voorsprong de hoogste ‘maatschappelijke baten’ oplevert. Daarom vragen we aan de federale regering om snel werk te maken van deze elektrificatie. In het belang van het leefmilieu en in het belang van de mensen die langs de sporen wonen.”

Veilige stationsomgeving

De leegstand van het stationsgebouw zorgt al langer voor overlast en een onveiligheidsgevoel. “In februari en oktober 2021 hadden we al aan de alarmbel getrokken: cannabisgebruik, vandalisme, diefstallen, scheldpartijen… het was bijna dagelijkse kost. En de sluiting van het stationsloket heeft de situatie alleen maar doen escaleren. Dankzij de inzet van de lokale politie en Securrail is het vandaag al wat rustiger, maar er is zeker nog ruimte voor verbetering. Daarom moet er meer geïnvesteerd worden in een veiligere stationsomgeving. Wanneer we een draagvlak voor openbaar vervoer willen creëren, moeten we er in de eerste plaats voor zorgen dat de pendelaars zich veilig voelen”, besluit Vandekerkhove.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is