Stad Ronse gaat veiligheidscommissie oprichten

Op 14 januari 2020, over deze onderwerpen: Veiligheid
Stad Ronse gaat veiligheidscommissie oprichten

Op voorstel van de N-VA-fractie zal Stad Ronse een gemeenteraadscommissie Veiligheid oprichten. “Zondagnamiddag stuurde ik een mail naar de burgemeester met deze uitdrukkelijke vraag”, reageert N-VA-fractieleider David Vandekerkhove. “De grimmige sfeer tijdens het Bommelweekend was het toppunt van de overlast die Ronse de laatste maanden teisteren.

Wat in Ronse een schitterend feestweekend moest worden, draaide uit tot een grimmig kat-en-muisspel met de politie net buiten de feestzone van de Grote Markt. Kwajongens terroriseerden de Bommels met voetzoekers en vandalisme. Voor de Ronsese N-VA-fractie was dat de aanleiding tot een bezorgde mail naar de burgemeester.

N-VA-fractieleider David Vandekerkhove: “In naam van mijn fractie heb ik de burgemeester een mail gestuurd met de vraag om een gemeenteraadscommissie veiligheid op te richten. Tijdens deze commissie kunnen we aan de korpschef en de preventieambtenaar tekst en uitleg vragen. Als raadsleden zijn ook wij het gezicht van de Ronsese politiek en krijgen we heel wat vragen van bezorgde burgers. Het is in het belang van Ronse dat we het debat op een serene manier voeren.”

Het Schepencollege zal instemmen met deze vraag en zal op de volgende gemeenteraad een veiligheidscommissie oprichten die op vrij korte termijn kan samenkomen. Ook andere aspecten van het veiligheidsbeleid kunnen de raadsleden daar bespreken.

Ephrem Delmotte (oprichter van de Bommels, n.v.d.r.) zou bijzonder ontgoocheld zijn om te moeten vaststellen dat vandalen het bommelplezier van de Ronsenaars verbrodden. We moeten onze tradities goed bewaren en beschermen. Het veiligheidsluik is daar een belangrijk onderdeel van. De Ronsenaars moeten onbezorgd hun Bommels kunnen vieren”, voegt Vandekerkhove nog toe.

Petitie Ronsenaars

Op sociale media hebben bijna 300 Ronsenaars een petitie ondertekend om de overlast van voetzoekers aan te kaarten. “Deze overlast is al langer dan dit weekend bezig. Ook deze problematiek willen we aankaarten tijdens de commissie veiligheid. Het kan niet zijn dat de amokmakers onze stad blijven terroriseren. De Ronsenaars zitten met vragen. Wel, het is onze taak om die vragen naar het politieke niveau te tillen”, besluit Vandekerkhove.