Uitfasering dieseltreinen opnieuw uitgesteld: “Onbegrijpelijk dat een groene minister dit in stand houdt”

Op 27 oktober 2023, over deze onderwerpen: Mobiliteit

De uitfasering van de dieseltreinen op spoorlijn 86, tussen Eeklo en Ronse, is opnieuw uitgesteld. De laatste buitendienststelling is nu voorzien voor 2034, negen jaar later dan oorspronkelijk voorzien. “Dieseltreinen zorgen voor vervuiling in de stadscentra, het is onbegrijpelijk dat een groene minister dit in stand houdt”, zegt David Vandekerkhove (N-VA), fractieleider in de gemeenteraad in Ronse.

Met 2.195.295 treinkilometers per jaar is de treinlijn Ronse-Eeklo met voorsprong de drukst gebruikte niet-geëlektrificeerde spoorlijn“, zegt Vandekerkhove. “In februari 2021 vroegen we met de hele gemeenteraad om eindelijk werk te maken van deze elektrificatie. We zijn nu bijna drie jaar verder. Tijdens de vorige gemeenteraad wilden de raadsleden van Groen en Vooruit geen positief advies geven aan het mobiliteitsplan van de vervoersregio omdat er met geen woord werd gesproken over de ontdieseling. In plaats van telkens met de vinger naar het stadsbestuur te wijzen, zouden ze beter bij hun ministers met de vuisten op tafel slaan.”

Federaal parlementslid Tomas Roggeman (N-VA) stelde er recentelijk een parlementaire vraag over aan de federale minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo-Groen). Die rijden op trajecten waar er niet overal een bovenleiding voorhanden is, zoals tussen Eeklo en Ronse. De NMBS beschikt vandaag nog over een vloot van 95 stuks MW-41 dieselrijtuigen. “In ons land is ongeveer 95 procent van het spoornet geëlektrificeerd”, zegt Roggeman. “Door de regering-Michel was de ambitie uitgesproken om tegen 2025 de diesellocomotieven uit dienst te nemen. Bij het aantreden van de Vivaldi-regering werd dat uitgesteld naar 2030. Nu wordt het opnieuw uitgesteld naar 2034. Nochtans liet NMBS al studiewerk verrichten naar de vervanging van de dieseltractie. Daaruit bleek dat de aankoop van batterijtreinen het meest kostenefficiënt is. Ik pleit dan ook voor de aankoop van dergelijke locomotieven als alternatief voor de vervuilende dieselrijtuigen.

Andere mogelijkheden

Woordvoerder Thomas Baeken van Infrabel geeft wat extra uitleg. “We kijken vandaag naar milieuvriendelijke alternatieven. Batterijtreinen zijn daar een voorbeeld van. Op de lijn van Eeklo naar Ronse zijn stukken waar er een bovenleiding is. Daar kunnen de batterijen van de trein opladen. Als de capaciteit om op te laden niet voldoende is kunnen we als Infrabel extra bovenleiding voorzien zodat de batterijtrein het volledige traject wel kan afleggen. Wij doen nu een studie waar we tegen 2030 - 2035 extra bovenleiding moeten voorzien. We moeten ook overleg plegen met de operator, vandaag is dat NMBS. Want de operator heeft nog andere mogelijkheden, waterstoftreinen is er daar een van. Dan moet je niet gaan elektrificeren, dat heeft voordelen. Je spaart de installatie uit, en je hebt minder risico op storingen. Er zijn nog altijd overwegen: af en toe rukt een vrachtwagen daar de bovenleiding weg en is het net verstoord.

Tot 2032 is de NMBS de enige operator op het spoornet, daarna kunnen andere spelers komen.