Visit Ronse ziet een toekomst voor jeugdherberg De Fiertel

Op 20 oktober 2023, over deze onderwerpen: Economie, Toerisme

De stedelijke dienst Toerisme reageert met veel enthousiasme op de erkenning door de Vlaamse regering van de Vlaamse Ardennen als Landschapspark. Visit Ronse mikt op een structurele samenwerking met le Pays des Collines én op een herbestemming van jeugdherberg De Fiertel.

Het statuut van Landschapspark is er gekomen na een intensief traject van twee jaar waar naast zeven gemeenten en steden uit onze regio ook het provinciebestuur, het intergemeentelijk samenwerkingsverband SOLVA, Regionaal Landschap Vlaamse Ardennen en Toerisme Oost-Vlaanderen de schouders onder zetten. Vooral op vlak van toerisme ziet Visit Ronse, zoals de dienst Toerisme vandaag heet, veel kansen. We liggen op de taalgrens met aan de andere zijde le Parc Naturel du Pays des Collines, dat de gemeenten Ellezelles, Frasnes-lez-Anvaing, Flobecq, Mont-de-l'Enclus en enkele gemeenten van Ath omvat, zegt bevoegd schepen Brigitte Vanhoutte (N-VA). We willen nu als deel van een Landschapspark op een meer gestructureerde manier kennis uitwisselen en over de (taal)grens heen samenwerken. Dat moet een grote toeristische meerwaarde bieden. Tot nu werkten we wel goed samen met onze Waalse buren maar altijd in functie van een specifiek project. Dat kan nu op een meer intense en gerichte manier gebeuren. Dat zou dan leiden tot meer bezoekers vanuit Wallonië, wat de lokale economie dan weer versterkt. Dat staat los van alle discussies over taalfaciliteiten. Het is niet omdat een statuut wijzigt, dat er in Ronse geen Franstalige gasten meer welkom zijn.

Toegangspoort

Daarnaast zal het belevingscentrum Hoge Mote, geopend in 2018, als toegangspoort tot het Landschapspark meer aandacht krijgen. Er zijn weinig steden of gemeenten die een dergelijke infrastructuur kunnen aanbieden, maakt de schepen zich sterk.Perspectief is er ook voor de leegstaande jeugdherberg De Fiertel, aan de voet van het Muziekbos. De herbestemming van De Fiertel van jeugdherberg naar landschapsho(s)tel staat opgenomen in het operationeel plan van het Landschapspark in het kader van het drempelvrij toerisme. Dat is een derde zeer concreet positief gevolg van de erkenning tot Landschapspark. Het gebouw is eigendom van Toerisme Oost-Vlaanderen dat samen met ons zoekt naar een goede manier om de vele mogelijkheden die de locatie biedt om te zetten in een realiseerbaar project. Er ligt dus werk op de plank. Dat is goed, zo hebben we het graag, klinkt het.

Bron: Het Laatste Nieuws - 20 oktober 2023