VLAIO gaf afgelopen vijf jaar bijna 12 miljoen euro aan ondernemingen in Ronse

Op 26 augustus 2022, over deze onderwerpen: Economie

Vlaanderen investeert in Ronse. De ondernemingen in Ronse ontvingen de afgelopen vijf jaar bijna 12 miljoen euro steun van VLAIO (Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen). Het merendeel daarvan, namelijk 8 miljoen euro, waren corona-steunmaatregelen. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Volksvertegenwoordiger, Andries Gryffroy (N-VA) opvroeg bij de minister.

De ondernemingen in Ronse hebben in 2020 en 2021 maar liefst 2.001 keer één van de coronapremies aangevraagd. De meest populaire was in 2020 de hinderpremie. Daarvoor waren er 369 dossiers voor in totaal 4 miljoen euro. Gaandeweg in 2021 werd minder gebruik gemaakt van de premies. Voor het Vlaams Beschermingsmechanisme 3 (november – december 2020) zijn er 203 dossiers ingediend, terwijl er voor het latere Vlaams Beschermingsmechanisme 10 (juli – september 2021) amper 3 dossiers waren’, weet Tijl Rommelaere.

Van alle 2.001 toegekende dossiers, werden er 33 of 1,6 procent onterecht toegekend en ging VLAIO over tot een terugvordering.

Coronacrisis

Door de coronacrisis kwam onze economie in een zware recessie terecht. De maatregelen om het virus af te remmen, waren ongemeen hard voor onze ondernemingen en dat was ook zo in Ronse’, situeert Tijl Rommelaere, voorzitter N-VA Ronse en fractiemedewerker in het Vlaams Parlement.  ‘Ondanks deze ingrijpende tegenslag getuigden ze van een enorme vastberadenheid en doorzettingsvermogen. Gelukkig konden ze ook rekenen op de Vlaamse overheid om hen een duwtje in de rug te geven.’

De Vlaamse ondernemingen werden sterk ondersteund om de coronastorm te trotseren. In het begin waren de maatregelen generiek (hinderpremie en compensatiepremie waren vaste bedragen van respectievelijk 4.000 en 3.000 euro), daarna werd het met de Vlaamse Beschermingsmechanismen en het globalisatiemechanisme meer specifieker, omdat rekening werd gehouden met het geleden omzetverlies.

De Vlaamse Regering gaf in totaal al meer dan 2,6 miljard euro uit om onze ondernemingen door de turbulente coronacrisis te loodsen. Vlaanderen investeert sterk in onze ondernemingen. VLAIO beheert een ruime waaier van ondersteuningsmaatregelen. ‘Analyses tonen aan dat de steunmaatregelen hun doel niet hebben gemist. Onderzoek van de Technopolis Group samen met Vives en KU Leuven toonde aan dat 1 euro steun 3,5 euro welvaart gered heeft gered. De steunmaatregelen hebben onze economie gestut en versterkt om het herstel aan te vatten’, besluit Andries Gryffroy.

Verantwoorde inzet van middelen

Naast de coronasteunmaatregelen gaf VLAIO de afgelopen vijf jaar ook 4 miljoen euro steun aan ondernemingen in Ronse. 128 dossiers werden door kmo’s ingediend en 5 door grote ondernemingen. Dat gaat zowel over de kmo-portefeuille voor opleiding, de hinderpremie ter compensatie bij openbare werken als ondersteuning voor onderzoek en ontwikkeling.

De overheidsmiddelen moeten verantwoord, efficiënt en doelmatig worden ingezet met het oog op maximale effectiviteit en de realisatie van de maatschappelijke doelstellingen. De Vlaamse Regering kiest ervoor om de subsidies te koppelen aan de impact op de toekomst van Vlaanderen als duurzame en zorgzame regio.