5171 consumptiecheques hielpen 355 kwetsbare gezinnen mee doorheen de coronacrisis

Op 4 juni 2022, over deze onderwerpen: Economie, Sociaal beleid

De Vlaamse Regering nam op 10 juli 2020 de beslissing om Sociale Huizen van de Vlaamse gemeenten en steden een subsidie toe te kennen Om het consumptiebudget van kwetsbare huishoudens die omwille van de coronacrisis inkomensverlies leden te verhogen, werd daarvoor een budget van 15 miljoen euro aan consumptiecheques vrijgemaakt. 71.000 euro daarvan kwam in Ronse terecht.

Een bijkomende voorwaarde was dat de middelen dienden besteed te worden bij de lokale handel. De diensten van Het Sociaal Huis werkten daarom in overleg met de dienst Lokale Economie het dossier uit. Heel wat kwetsbare gezinnen werden daadwerkelijk geholpen. De besteding van de middelen bij de lokale handel werd mee gerealiseerd dankzij de Unie der Handelaars.

Schepen Wim Vandevelde, voorzitter Bijzonder Comité van de Sociale Dienst (N-VA): “In totaal reikten we 5171 cheques uit aan 355 mensen. Het gaat meer specifiek over 172 mensen die een leefloon ontvangen, 166 mensen die een laag salaris hebben of leven van een aanvullende steun en 17 mensen die in het bijzonder getroffen werden door de coronacrisis. Ik ben vooral tevreden dat bij de toekenning van deze subsidies eveneens een financiële stimulans is toegekend aan de mensen die tegen lagere salarissen dagelijks gaan werken. Al te vaak vallen die mensen net uit de boot”.

Lokale handel

Ook Brigitte Vanhoutte , schepen van Lokale Economie, is gelukkig met het resultaat: “Van het totaal bedrag dat werd toegekend door het Sociaal Huis is reeds 51.710 euro opgehaald door de kwetsbare gezinnen. Een substantieel bedrag dat ook bij onze lokale handelaars is besteed en zorgde voor een extra bonus. We hebben tijdens de moeilijke periode van de lockdowns meerdere acties ondernomen om de lokale handel te blijven ondersteunen. Ook die acties waren succesvol, mede dankzij de inzet van de Unie der Handelaars. In totaal werd zo’n 230.000 euro door de stad geïnvesteerd in verschillende acties met cadeaubonnen.”

Bron: HLN.be