N-VA Ronse pleit een veilige stationsomgeving

Op 12 oktober 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Veiligheid

Tijdens de laatste gemeenteraadszitting kaartte N-VA-fractieleider David Vandekerkhove de grimmige sfeer in en rond de stationsbuurt aan. Op zijn voorstel zal de Gemeenteraad een motie richten naar Infrabel en NMBS. “We zullen aandringen op duidelijke maatregelen”, laat Vandekerkhove weten. “Ik ben zelf een dagelijkse pendelaar en stel vast dat de sfeer in en rond het station met de dag onaangenamer wordt. Cannabisgebruik, vandalisme, diefstallen, scheldpartijen… het is bijna dagelijkse kost. Vermits Infrabel beheerder is van de infrastructuur, moeten zij samen met de NMBS instaan voor een veilige omgeving.” Binnenkort zullen alle fractieleiders samenzitten om de motie op te stellen.

Wie in Ronse met de trein reist, zal het gemerkt hebben: de nieuwe fietsenstalling is al een broeihaard voor criminaliteit geworden. Infrabel is de beheerder van de stationsomgeving en moet dus samen met de NMBS de veiligheid van de reizigers kunnen garanderen. “Toen we vorig jaar de motie over de sluiting van het stationsloket stemden, hadden we al gewaarschuwd voor deze situatie. Het loket is nog niet gesloten, of de problemen stapelen zich op”, laat N-VA-fractievoorzitter David Vandekerkhove weten. “Wanneer we een draagvlak voor openbaar vervoer willen creëren, moeten we er in de eerste plaats voor zorgen dat de pendelaars zich veilig voelen.

Nieuwe motie

Om de huidige situatie aan te kaarten, neemt Vandekerkhove het initiatief om met alle fractievoorzitters samen te zitten. “Door de handen in elkaar te slaan, kunnen we opnieuw tot een breed gedragen standpunt komen”, vertelt Vandekerkhove. “Een veilige stationsomgeving belangt iedereen aan. Dit overstijgt partijpolitieke spelletjes. Daarom roep ik mijn collega-fractievoorzitters op om in te gaan op deze uitnodiging.

De nieuwe motie moet ervoor zorgen dat Infrabel en NMBS hun verantwoordelijkheid opnemen. “De problemen in en rond de fietsenstalling is prioritair. Amokmakers knoeien met de fietssloten, halen zadels weg, plooien fietswielen, stelen de fietsen, en ga zo maar door. Voor deze problematiek moet Infrabel snel een oplossing zoeken. Het is bijvoorbeeld te gek voor woorden dat er nog geen bewakingscamera’s hangen. Daarom zullen we in eerste instantie vragen dat Infrabel camera’s installeert. Verder kan ook securail tijdens de spitsuren de omgeving in de gaten houden en de feiten vaststellen”, verduidelijkt Vandekerkhove.

Cannabis

Volgens Vandekerkhove neemt ook het druggebruik toe. “Wanneer ik ’s morgens met mijn fiets aan het station toekom, word ik al high van de cannabisrook die in de fietsenstalling hangt. Jongeren blowen erop los alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Ook in de treinen versnijden de druggebruikers open en bloot hun cannabis. De treinbegeleiders durven niet in te grijpen omdat ze schrik hebben dat de jongeren keet zullen schoppen, of erger: dat de jongeren hen zullen aanvallen”, weet de N-VA-fractieleider. “Het druggebruik is natuurlijk een probleem dat breder gaat dan alleen de stationsbuurt. Het stadsbestuur doet er dan ook alles aan om die problematiek op te vangen. Met de motie wil ik erop aandringen dat ook de spoorwegpolitie haar verantwoordelijkheid opneemt, zowel in het station als in de trein.