Ronse en vzw Uilenspel starten met gratis huiswerkbegeleiding

Op 31 december 2021, over deze onderwerpen: Onderwijs, Sociaal beleid

In 2022 gaan de stad Ronse en de vzw Uilenspel van start met gratis huiswerkbegeleiding. Onder het motto 'Groeien doen we samen' bieden de vrijwilligers van Uilenspel ondersteuning aan kinderen met een maatschappelijke kwetsbaarheid.

De vrijwilligers van Uilenspel gaan in Ronse kinderen begeleiden tijdens de overgang van het kleuter- naar het lager onderwijs en van het lager naar het secundair onderwijs. “Wekelijks gaan ze een uur langs bij een gezin”, zegt bevoegd schepen Wim Vandevelde (N-VA).

“Samen met het kind werken ze aan de schoolse vaardigheden en motivatie via het principe van spelend leren. De vrijwilliger wordt een vertrouwenspersoon aan huis en neemt het gezin mee naar activiteiten van Uilenspel en in de buurt. Op die manier vergroten de ontwikkelingskansen en het sociaal netwerk van maatschappelijk kwetsbare gezinnen. We werken samen met de plaatselijke scholen om zo de meest kwetsbare gezinnen te ondersteunen. In 2022 starten we met 25 kinderen, jaar na jaar zullen meer kinderen kunnen rekenen op de huiswerkbegeleiding.”

Kinderarmoede

In het armoedeplan wordt bijzonder veel aandacht besteed aan kinderarmoede. “Voor kwetsbare gezinnen is het echt niet evident om de kinderen in een aangepaste omgeving schooltaken te laten doen”, stelt Vandevelde. “Heel vaak staan de kinderen er alleen voor. Huiswerkbegeleiding is daarom van bijzonder groot belang. Uit ervaring weten we dat er zo veel mogelijk één-op-één-begeleiding moet zijn en liefst door iemand die vertrouwen weet te winnen en als klankbord kan dienen voor het kind. De werking van Uilenspel komt daaraan tegemoet. De focus ligt op de begeleiding van het kind.”

Vrijwilligers gezocht

“Tegelijkertijd kan er proactief gewerkt worden om de armoede te bestrijden. De vertrouwensband tussen de huiswerkbegeleider en het kwetsbare gezin maakt dat mogelijk”, gaat Vandevelde verder. “Er wordt over de legislatuur heen 120.000 euro in het budget ingeschreven om de loonkost van de medewerkers van Uilenspel te bekostigen. We kunnen opnieuw rekenen op de medewerking van Lions Ronse. Zij stellen de infrastructuur ter beschikking. De werking van Uilenspel zal worden verankerd in de Priesterstraat, waar ook de Vrolijke Kring gevestigd is.”

Uilenspel is nog op zoek naar vrijwilligers die graag mee het verschil maken in hun eigen stad. Wie interesse heeft om als vrijwilliger aan de slag te gaan, kan contact opnemen met katrijn [at] uilenspel.be