Ronsese gemeenteraad wil stationsloket open houden

Op 22 februari 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Op voorstel van alle Ronsese politieke fracties keurt de gemeenteraad een motie goed waarin gevraagd wordt om het stationsloket in Ronse open te houden. De motie kwam er nadat N-VA-fractieleider David Vandekerkhove een oproep lanceerde naar de andere Ronsese partijen. “Ik ben heel tevreden dat we partijoverschrijdend de handen in elkaar hebben geslagen”, laat Vandekerkhove weten. “De motie die we goedgekeurd hebben, gaat trouwens verder dan alleen het stationsloket. We willen een totaalvisie voor het station van Ronse, en bij uitbreiding het totale mobiliteitsvraagstuk op vlak van treinverkeer.”

Begin februari kondigde de NMBS de sluiting van 44 stationsloketten aan. Een van die loketten is dat van Ronse. Op dit voorstel kwamen van alle politieke partijen in Ronse heel wat negatieve reacties. “Toen ik hoorde dat de NMBS van het station van Ronse een spookstation wilde maken, nam ik meteen contact op met alle partijen in de gemeenteraad van Ronse”, laat N-VA-fractieleider David Vandekerkhove weten. “Ik reikte hen de hand om samen een motie te schrijven waarin we oproepen om de sluiting van het loket te herzien.”

Alomvattende motie

Alle Ronsese fractieleiders gaven een positief gevolg aan het voorstel van Vandekerkhove. “Nadat ik een mail stuurde naar de gemeenteraadsvoorzitter en mijn collega-fractieleiders sloegen we de handen meteen in elkaar”, licht Vandekerkhove toe. “De motie die we samen opgesteld hebben, gaat trouwens veel verder dan alleen de sluiting van het stationsloket.”

De Ronsese gemeenteraad keurde maandagavond een alomvattende motie goed met een sterke focus op het mobiliteitsvraagstuk en de toekomstvisie voor het station van Ronse. “Enerzijds vragen we uiteraard om de beslissing om de loketten te sluiten, te herzien. Verder vragen we ook om de veiligheid in en rond het station te garanderen. Ook de fysieke ondersteuning aan hulpbehoevende reizigers en reizigers met een beperking willen we onder de aandacht brengen”, verduidelijkt Vandekerkhove.

De motie roept ook op om alles in het werk te stellen om van het station van Ronse een levendige en aangename plek te maken. “We willen dat de Stad Ronse en de NMBS rond de tafel zitten om met lokale partners extra activiteiten te voorzien, denk maar aan een Hoppinpunt (Mobipunt van vroeger). Ook niet-commerciële organisaties en verenigingen zouden de mogelijkheid moeten krijgen om aan een heel voordelige prijs ruimtes te huren in het station. Met het zich op een fietssnelweg aan het station is dat geen overbodige luxe”, vindt Vandekerkhove.

Geen dieseltreinen in Ronse

Ten slotte vraagt de gemeenteraad van Ronse dat de NMBS nadenkt over de toekomst van het station. “De dieseltreinen zijn niet meer van deze tijd. De nieuwe generatie treinen zijn geëlektrificeerd. Ronse kan en mag niet achterblijven. Daarom roepen we de NMBS op om de omwenteling te maken naar milieuvriendelijke treinen. Deze treinen zouden trouwens een opportuniteit zijn om opnieuw een rechtstreekse treinverbinding naar Brussel te voorzien. Naast de mobiliteitsproblematiek van de N60 is ook dàt een missing link in Ronse”, besluit Vandekerkhove.